
Ars Lachrimarum – a könnyek művészete.
Tekintsen bele a CD reklámvideóiba
Miért érzi a lélek oly közel magához a könnyek művészetét, a műalkotásokban oly gyakran megnyilatkozó melankóliát, ha az emberi élet boldogságának és boldogulásunknak a művészete, mint tudjuk, épp a szomorúság elkerülésében rejlik. Miért oly kedvesa művészet csodálatos alkímiájában megnemesített szomorúság a lélek számára? Ó, boldog pillanatok, mikor versek és zenék, képek és terek úgyszólítanak meg bennünket, s mesélnek Istenről, halálról, szerelemről, hogy e hatalmas valóságok előtt elcsendesülő lelkünk kimondhatatlan boldogságban ölti magára a boldogtalanság sötét színekből font palástját.
A lemez, melyet most a kezében tart a hallgató, mintegy háromszáz év zenéjéből merítve tíz-egynéhány apró pillanatképet emel ki az idő sodrából, s örökít meg hallható formában egyetlen korongon. Ami e műveket összekapcsolja az a szépség melankóliájának csendes és bensőséges állapota, az Ars Lachrimarum.
Sándor Szászvárosi – Viola da Gamba
instruement after Jacob Steiner, Absam, 1671 by Pavel Cely
Csaba Nagy – Lute
instrument after Vvendelio Venere, Padova, 1592 by Jiří Čepelák
1 John Playford (1623 – 1686/7) – Faronell’s Division on a ground
2 Riccardo Rognoni (c1550 – 1620) – Anchor che col Partire
3 Diego Ortiz (c.1510 – c.1570) – Recercadas sobre la Spagna
4 Tobias Hume (c.1579 – 1645) – Life
5 Nicola Matteis (fc. 1670 – 1713): Diverse bizzarie sopra la vecchia sarabanda o pur ciaccona
6 – 9 John Dowland (1563 – 1626) – Prelude – All ye whom love – Flow my Teares – If my complaints
10 Tobias Hume: Good again
11 Fantasia Guillaume Dufay (c.1400-1474) Adieu ces bons Vins
Recorded at: Szent Mihály Church, Dunakeszi, Hungary
October, 2016
Ballance Engineer: Béla Czövek
Desing and Typography: István Öri-Kis
Paninting: Anthony van Dyck (1599-1641): The musician and composer Enrique Liberti
Photography: Zsolt Birtalan
© Custos Music